What the heat

28 september 2017 - Paramaribo, Suriname

25 september - Eerste kennismaking met ons nieuwe huis.

Vandaag was de dag dat we mogen intrekken in ons nederige stulpje, wat toch wel een stuk groter bleek dan dat ik dacht, waar we de komende 3 maanden zullen vertoeven. Door de huisbaas en een taxi, omdat we teveel koffers hadden en we niet met zijn 5'en in één auto passen, werden we opgehaald en reden we zo'n 10 minuten naar ons nieuwe huis. Eenmaal in het huis bleek dat we 3 andere huisgenoten hadden, een meisje en twee jongens. Gezellig! De huisbaas en het medehuisgenoot vertelde ons over het huis, over de omgeving en wat we konden verwachten van Paramaribo. Er werd ons nogmaals op het hart gedrukt dat we echt niet na 7 uur 's avonds over straat moesten lopen, omdat je echt overvallen kan worden. Omdat het al wat later in de middag was besloten we om boodschappen te gaan doen, zelf te koken en onze kamers in te richten. Na het eten gingen onze huisgenoten zwemmen, dus wij gingen gezellig mee! Het zwembad bleek 5 minuten lopen te zijn en toen we aankwamen bleek het een enorm 50 meter open lucht zwembad te zijn. Heerlijk! Hier heb ik uiteraard goed gebruik van gemaakt, door even een kilometertje te zwemmen! We besloten dit vaker te gaan doen.

26 september - fietsen kopen, fietsen kapot

Half 8 in de ochtend, we worden opgehaald door onze nieuwe vriend Chico. Een allround stagebegeleider, stagebemiddelaar en doet eigenlijk alles wat met nieuwe 'stagiaires' te maken heeft. Wel bleek bij aankomst dat hij 70 SRD (ongeveer €8,-) vroeg voor bemiddelingskosten en het spelen van taxi. Hij bracht ons naar de vreemdelingendienst waar we ons visum konden verlengen van 30 naar 90 dagen in Suriname. Chico kende nog wel een adresje waar we fietsen konden kopen, dat hebben we daarom maar gedaan. Voor €80,- euro een fiets gekocht, die we aan het einde van de periode weer door konden verkopen. De fietsen zouden in de middag bezorgd worden en tijdens deze wachtperiode hebben we een verfrissende duik genomen in het zwembad wat in de tuin staat.

De fietsen werden bezorgd! Na een testritje merkte ik dat mijn band plat was en deze moeilijk kon gebruiken. Ik heb de fiets van Romee gebruikt om samen met Isis en Franziska boodschappen te doen. Helaas bleek dat we toch nog niet helemaal de weg naar de supermarkt wisten te vinden en zijn we een klein beetje verdwaald en enorm omgereden. Eigenlijk zijn we gewoon totaal de andere kant op gefietst dan waar de grote supermarkt was. Onderweg kom je meerdere kleinere supermarkten tegen, dus daar hebben we maar even inkopen gedaan. Onderweg naar huis bleken de banden van Romee haar fiets toch niet zo hard als gedacht en tot overmaat van ramp brak de ketting van Franziska haar fiets, gelukkig waren we al bijna thuis. De volgende dag hebben we de fietsenmaker gebeld en hebben we op enigszins dringende toon verteld dat we hier niet blij mee waren. De fietsenmaker bood aan langs te komen om naar de fietsen te kijken, en heeft de fiets meegenomen om hem te maken.

27 september - opdrachtgever

Eindelijk! We hebben een afspraak met de opdrachtgever! Na talloze belletjes en smsjes zijn we gisteren gebeld en gevraagd om langs te komen. Het kantoor van stichting Cocon zit ook 5 minuten lopen van ons huis, dus dat komt mooi uit. Eenmaal aangekomen bleek dat onze opdrachtgever niet aanwezig was omdat de accu uit haar auto gestolen was, en dus niet in staat was om te komen. We werden opgevangen door een medewerker, en later kwam er nog een bestuurslid langs om zichzelf voor te stellen.

De opdracht... Stichting Cocon heeft twee projecten lopen die beide gericht zijn op het geven van seksuele voorlichting. In de binnenlanden, maar ook in Paramaribo zelf. Het eerste project speelt zich vooral af in de binnenlanden waar ouderen en jongeren getraind worden om zelf coach te worden, waarbij een app gebruikt wordt. En bij het andere project wordt er gestreefd naar een goede samenwerking tussen de verschillende organisatie die voorlichting geven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een facebook pagina. Aan ons is de vraag gesteld om een keuze te maken tussen deze twee projecten en daarbij de effectiviteit van de app of de facebook pagina te onderzoeken. Hier gaan we met zijn alle nog over brainstormen hoe we dit gaan inrichten. Daarbij proberen we weer een nieuwe afspraak te maken met de opdrachtgever om meer duidelijkheid te krijgen over de opdracht. Laten we hopen dat dit nu sneller zal verlopen en dat we eerder een afspraak kunnen maken.

We besloten de stad te gaan verkennen, en te gaan lopen naar het centrum met als doel om een hangmat te kopen. Met een beker schaafijs in de hand liepen we de centrale markt op, die aan de waterkant lag. Hier hebben we fruit, groente en andere benodigdheden gekocht met het idee om die aan het water op te eten. Na een wandeling van een kwartier in de brandende zon tussen alle lokale bevolking hebben we het zitten langs het water maar opgegeven. De volgende uitdaging bood zich aan, een hangmat kopen. In een straat zaten een aantal hangmatverkoop winkeltjes die toch allemaal een andere prijs hadden en boden. Zo was een hangmat in het eerste winkeltje 95 SRD, maar bood de beste man 75 SRD toen ik wegliep om nog ergens anders te kijken. In de volgende winkel werd de prijs duurder, namelijk 120 SRD. Ik besloot weer terug te gaan naar de eerste winkel om akkoord te gaan met het bod van 75 SRD. Maar dit bod was toch eigenlijk voor een andere hangmat, en niet die ik wilde. Ik heb geprobeerd om er nog wat van af te krijgen en uiteindelijk heb ik hem voor 90 SRD (€10,-) gekregen ipv 95 SRD. Missie geslaagd! Toen kwamen er toch nog 35 SRD bij omdat ik touw moest kopen om de hangmat te kunnen bevestigen. We vervolgden onze reis door de stad, waar het steeds warmer werd, omdat het ongeveer 2 uur 's middags was en de zon brandde op onze nog te lichte huid. Dit resulteerde erin dat eigenlijk iedereen wel een beetje verbrand was in het gezicht, nek of schouders. Deze middag heb ik vooral veel in mijn hangmat, ik moest wel even testen natuurlijk, en in het zwembad gelegen. In de avond hebben we weer gezwommen in het mooie 50 meter zwembad.

De telling staat inmiddels op 27 muggenbulten, waarvan de meeste op mijn benen. Wellicht komt dit omdat ik twee nachten met mijn benen buiten de klamboe heb geslapen omdat hij net niet aansloot op de grootte van mijn bed.

1. Jeanette:
    28 september 2017
    Leuk om je doen en laten zo te volgen.
    Ik zou in ieder geval een grotere klamboe kopen om echt mugvrij te zijn. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
    Benieuwd naar de volgende belevenissen.
  2. Loes Soepnel-van Liere:
    29 september 2017
    Wat leuk om te lezen, Milou! Ik wens je een heel mooie tijd toe!
  3. Gerard wigmans:
    30 september 2017
    Nou zo 'n onderzoek is nog niet zo eenvoudig op te zetten. Want als ik het goed begrijp moet je de effectiviteit van iets onderzoeken dat nog niet in uitvoering is.
    Je moet dus ook kiezen welke onderzoeksmethodiek(en?) je gaat gebruiken.
    zie bv http://www.beleidsevaluatie.info/de-kern-van-beleidsevaluatie/ex-post-evaluatie/